Show Filters

Varför har jag ont i nedre delen av ryggen?

En stor del av befolkningen drabbas av ryggsmärta och mer specifikt smärta i nedre delen av ryggen, allmänt känt som lumbago. Ländkotorna är de 5 sista kotorna i ryggraden, precis ovanför svanskotan, och det är de som används när vi bär eller lyfter något, när vi utför en rotation, och det är också de som håller hela vår rygg uppe. Självklart är våra ländryggskotor inte de enda som utför alla dessa funktioner; de är förbundna med muskler och ligament och åtskilda av diskar som fungerar som stötdämpare. Många patologier som leder till smärta uppstår i händelse av stötar, överbelastning eller plötsliga rörelser som påverkar ländkotorna och systemet som stöder dem. Ländryggssmärta kan också orsakas av brist på magmuskler eller en brist i magbältet, som också stressas samtidigt som din nedre rygg. I alla fall av ländryggssmärta rekommenderas att du bär en ortopedisk korsett för att lindra smärtan och ibland är det till och med tillräckligt för att bota den.

Vad är en ortopedisk korsett för ländryggen?

I vår butik erbjuder vi flexibla korsetter för ländryggen, av typen stödbälte för ländryggen. Dessa mjuka bälten är elastiska, enkla att fästa med kardborreband runt magen och har stålstänger i ryggen för att hålla ryggkotorna på plats. Genom att komprimera buken hjälper våra ortopediska ländryggsbälten, så kallade korsetter, till att hålla magbältet i rätt position, dvs. inåt mot ryggraden. Det ortopediska bältet eller korsetten för ländryggen fungerar som ett stöd för ryggen och håller bålen i rätt hållning och minskar trycket på ländkotorna. Kompressionen som utövas av ländryggsbältet fungerar som smärtstillande, med andra ord lindras trycket genom att låta vikten fördelas jämnare över mellankotskivorna. Genom att vara immobiliserad och ha en bra hållning undviker du “falska rörelser” och positioner som orsakar smärta. Våra ortopediska korsetter för ländryggen kan bäras diskret under kläderna så att du kan få varaktig lindring utan att ändra din dagliga rutin eller hindra dig från att röra dig.

Varför och när ska man bära en ortopedisk korsett för ländryggen?

Varför?

Om du lider av smärta i ländryggen är våra ortopediska korsetter för ländryggen den perfekta lösningen för att lindra besvären. Oavsett om du har degeneration, en avvikande ryggrad, diskar i kläm, lumbago etc. behöver din ländrygg stöd för att förhindra smärtattacker. Om du också idrottar kan dina ländryggskotor utsättas för svåra påfrestningar, och för att lindra dem kommer den ortopediska korsetten för ländryggen komprimera ryggen och buken och hjälpa dig att undvika smärta, oavsett om den är mild eller kronisk. Stillasittande människor lider också av smärta i nedre delen av ryggen, så om du till exempel arbetar vid ett skrivbord eller kör långa sträckor hjälper våra stödbälten för ländryggen dig att bibehålla rätt hållning för mindre smärta. Alla som lider av ländryggssmärta, oavsett om den är mild, intensiv, kronisk eller övergående, kommer att få lindring genom att bära en av våra ortopediska korsetter för ländryggen med omedelbar effekt.

När?

Vi rekommenderar att du använder våra ortopediska korsetter för ländryggen när du har en akut smärtattack, för att immobilisera detta område samtidigt som du fortsätter med dina aktiviteter. Bältet håller också ryggen varm, vilket avlastar musklerna. Du kan också bära dem som en förebyggande åtgärd, om ditt arbete kräver att du gör en intensiv ansträngning, eller för att undvika att smärtan återkommer. Efter en smärtattack kan du fortsätta att bära en korsett med stöd för ländryggen för att minska muskelkontraktioner på grund av rädsla för smärta när du återupptar dina aktiviteter. Korsetten med stöd för ländryggen hjälper dig att återfå din rörlighet på ett naturligt sätt.
När du gör en ansträngning som belastar dina ländryggskotor drar även dina magmuskler ihop sig. Genom att bära ett ländryggsbälte kommer dina muskler att trycka på bältet, vilket skapar en slags blockering och din bål kommer att stärkas, vilket förhindrar att dina ländryggskotor behöver bära trycket själva. Om du måste göra en intensiv fysisk ansträngning, t.ex. bära eller lyfta laster, kommer våra ortopediska korsetter med ländryggsstöd att hjälpa dina ländryggskotor att arbeta mindre.